top of page
image.png

פיתוח לומדה "למידת מנהלים" עבור כימיקלים לישראל

התבקשנו לפתח ולהפיק לומדה בנושא למידת מנהלים, עבור לקוח ותיק שלנו, ארגון גדול הכולל כמה מפעלי תעשייה.

 

"מה זו למידת מנהלים?" הייתה השאלה הראשונה ששאלנו, ראשית את עצמינו ואחר כך גם את הלקוח.
צמד מילים רב משמעויות אך בו בזמן מעורפל.

האם זו העשרה וטיפים לצוות המנהלים בחברה? או אולי הכשרת צוות ניהולי חדש? מה לומדים המנהלים?

ניסינו להבין מהי מטרת הלמידה והלומדה, מה כוללת למידת המנהלים, מהו התהליך ומהי התוצאה הרצויה בסיום.

 

כדי להבין ולאסוף מידע התחלנו בתחקור ובראיונות של כמה עובדים.

בתחילה התחושה הייתה של מבוי סתום, שכן איש מאנשי הקשר, ברמת המנהלים לא הצליח לתת תשובות מלאות, והסתבר שהערפול אינו רק בהבנה שלנו - גם להם לא היה ברור לגמרי במה מדובר. מתוך צרכים שונים, כל אחד פירש ויישם בצורה שונה.
וכך נולד הצורך בפיתוח לומדה שתסייע לשפר את אותה "למידת מנהלים" שיושמה בצורה בלי מספקת. 

 

צרכים שונים הובילו לחוסר הסכמה של המעורבים לגבי תכני הלומדה. לכן נדרש מאתנו תחקור מעמיק, כדי להבין את כלל הצרכים וליצור אופן יישום המתאים לכולם. המסקנה שאליה הגענו הייתה מפתיעה ובלתי צפויה.

הסתבר שמדובר בתהליך שאינו למידה במובן המקובל, והשימוש במינוח לתהליך אינו מדויק ומטעה.
מדובר בתהליך בקרה, על יישום כללי בטיחות במפעל!


המנהלים מקיימים דו-שיח עם העובדים בשטח, ומתחקרים אותם (בעזרת שאלות מתוך מאגר שאלות), במטרה לברר האם קיימים ליקויי בטיחות, או חשש לליקויים, והאם מיושמים נהלי בטיחות. 

הבנו גם ש"למידת מנהלים" מתבצעת בכמה מישורים:

1. המנהל לומד על מצב הבטיחות בשטח (תוך כדי הצגת שאלות לעובדים)

2. העובד לומד דרך השאלות לשים לב להיבטי הבטיחות ולהקפיד על כללים ונהלים בנושא.

3. בתשאול מודגשים התקשורת והאינטראקציה בין העובד למנהל בסוגיות הקשורות לבטיחות (הקשבה, מציאת פתרונות משותפים וכו').

מכאן והלאה נפתחה הדרך לפיתוח הלומדה, שהסבירה את המונח כבסיס, והדגישה את חשיבות הבטיחות במפעלים, היערכות לקראת עבודות המוגדרות בסיכון גבוה, שמירה על נהלי הבטיחות, צורת תקשורת רצויה בין המנהל לעובד בשטח תוך כדי תהליך הבקרה, ויצירת תרבות ארגונית שבין עקרונותיה נמנית שמירה על בטיחות.

 

לסיכום: התחקיר שבוצע לקראת פיתוח הלומדה, והלומדה שהופקה - האירו נושא שלא היה ברור לעומק, לא מוצה ולא יושם בארגון בצורה רצויה. הם הותוו תהליך עבודה, ושינו את ההתנהלות בארגון, להתנהלות המיטבית.

 

בסוף התהליך, מומחה התוכן שמולו עבדנו שיתף ואמר –" לא תיארתי לעצמי שכך זה יראה, לא האמנתי שהמטרות והתהליך יהיו  בסופו של דבר כה ברורים וקלים ליישום".

bottom of page