top of page

אפקטיביות של לומדות דיגיטליות (יחידות לימוד אינטראקטיביות) במקומות עבודה: נתונים, מחקרי שדה ומקרי בוחן

ד"ר רביב נאוֶה – Improve-IT

תקציר מנהלים


לומדות דיגיטליות אינטראקטיביות, הפכו לכלי מרכזי בלמידה ארגונית. מחקרים כמותיים ואיכותניים מראים כי לומדות אינטראקטיביות מבוססות Storyline וכלים דומים מובילות לשיפור ניכר בידע, בביצועי עובדים, במעורבות ובהנעה בהם, לצד חווית למידה עשירה ומותאמת אישית. השימוש בלומדות דיגיטליות מהווה בסיס לחדשנות וליתרון תחרותי בשוק העבודה הגלובלי.
בסקירה זו מוצגים ממצאים מובילים מהספרות המדעית וממחקרי שדה בינלאומיים, המסבירים כיצד לומדות תורמות להישגים, למעורבות ולשגשוג ידע בארגונים. 

 

יתרונות מרכזיים של לומדות דיגיטליות בארגונים
 

  • אינטראקטיביות גבוהה: שימוש בלומדות מסוג Storyline מספק מגוון תרגולים, סימולציות, חידונים ומשובים שמגביר את ההנעה הפנימית, מעורבות ושימור ידע

  • התאמה אישית: בלומדות ניתן למפות נתיב למידה מותאם אישית לכל משתמש, מה שמגביר מוטיבציה והשלמת משימות.

  • מדידה והערכה אוטומטית: לומדות כוללות מערכות ניטור מתקדמות המאפשרות בקרה אפקטיבית אחר קצב ורמת ההתקדמות של עובדים.

  • למידה קצרה וממוקדת (Microlearning): המבנה המודולרי מאפשר למידה נקודתית ויעילה המותאמת לצרכי התפקיד ושגרת העבודה.

  • העשרה חזותית ודידקטית: עיצוב ותרחישים מציאותיים מגבירים עניין ומסייעים לשימור ידע.

 

ממצאים מחקריים על השפעת הלומדות
 

שיפור בידע ובביצועים

  • גידול ממוצע של  25%–46% בציוני ביצוע במשימות והדרכה לאחר הטמעת לומדות אינטראקטיביות.

  • עלייה עקבית בציוני מבחנים וידע לאחר מעבר ללמידה באמצעות לומדות: מחקרים מראים שיפור של כ-32% במבחני ידע.

  • נמצא כי קרוב למחצית מהשיפור בתפוקות הלמידה מיוחס ישירות ללומדות דיגיטליות אינטראקטיביות.

 

שיפור במוטיבציה ובמעורבות

  • שיפור של 20%–30% במדדים של עניין, מוטיבציה ושביעות רצון בקרב עובדים המשתמשים בלומדות אינטראקטיביות לעומת שיטות הדרכה מסורתיות. 

  • מעל 90% שביעות רצון מהממשק והחוויה, בקרב עובדים ומנהלי הדרכה.
     

אימפקט ארגוני נוסף
הקטנה ניכרת של זמן הדרכה במקביל לשיפור בשימור ידע תפעולי (Nisar et al., 2021).
שימור ידע ארוך טווח גבוה יותר בעקבות סימולציות ומשוב דיגיטלי (Salas et al., 2012).

 

 

דוגמאות מהשטח


 

 

 

 

 

 

 

גורמים מרכזיים להצלחת לומדות בארגונים

  • התאמה לצרכים ארגוניים, כולל אפיון מיומנויות ולמידה רלוונטית לתפקיד (Clark & Mayer, 2016).

  • ריבוי אינטראקציות: תרגולים פעילים, משוב מידי, וסימולציות.

  • ניהול ההטמעה וליווי ניהולי: שילוב הלומדות בכלי LMS ושיטות מדידה כמותיות.


 

 

אפקטיביות של לומדות דיגיטליות במקומות עבודה 

מבוא

לומדות דיגיטליות (E-learning Modules) מהוות מרכיב מרכזי בשיפור הדרכה, הסבה וקליטת עובדים בארגונים מכל תחום וענף. שילוב כלים אינטראקטיביים מתקדמים דוגמת Articulate Storyline  מאפשר פיתוח לומדות מודולריות, אינטראקטיביות ומותאמות אישית – שזוכות להכרה ולשימוש בקנה מידה עולמי, הן בענפי תעשייה וטכנולוגיה, הן במגזרי שירות, והן בערוצים גלובליים מרובי שפות. הסקירה הבאה מסכמת ידע מחקרי עדכני, מחקרים כמותיים מהעשור האחרון, דוחות מדידה ארגוניים ועדויות case studies מארגונים מובילים.

יתרונות מרכזיים של לומדות דיגיטליות בארגונים

  • אינטראקטיביות גבוהה
    לומדות מבוססות Storyline מאפשרות שילוב אקטיבי של הלומד בתהליך: תרגולים, סימולציות עשירות, אינטראקציות, חידונים והפקת משוב מיידי. בכך מתאפשרת לא רק למידה "פסיבית" אלא הפעלת חשיבה, קבלת החלטות וסימולציה של מצבים מהעבודה היומיומית (Salas et al., 2012; Chen et al., 2020).

  • התאמה אישית ומסלולי למידה דינמיים
    בזכות שימוש בכלים של branching, תנאים (Variables & Conditions) ובחירה חופשית, הלומדה מתאימה את עצמה למיוניו של כל עובד – מגבירה תחושת שייכות ומכבדת את קצב וצורת הלמידה של כל משתתף (Clark & Mayer, 2016).

  • ניהול, הערכה ומדידה אובייקטיביים
    הלומדות כוללות אמצעי מדידה מתקדמים: מבחנים, חידונים, מעקב דיגיטלי ב-LMS, הפקת דוחות מנהליים בזמן אמת (Brown et al., 2020). התוצאות מאפשרות לארגון לנטר התקדמות, לאתר נקודות תורפה ולבצע התאמות המשך מדויקות.

  • Microlearning וגמישות ניווט
    העידן הארגוני הנוכחי דורש למידה קצרה, מיידית וממוקדת – יתרון בולט של לומדות מודולריות, שבהן ניתן לפרק מסרי הדרכה ליחידות ידע קטנות וזמינות (Hug, 2005; Buchem & Hamelmann, 2010).

  • העשרה חזותית, בידול דידקטי וסימולציה מציאותית
    כלי הפיתוח מאפשרים גרפיקה מקצועית, ווידאו, תרחישים מרובי השתלשלויות ובניהול דינמי של ידע, המגדילים את רמת ההנאה ואת האפקטיביות של שימור הידע (Ifenthaler et al., 2014).

 

 

ממצאים כמותיים: השפעה של לומדות דיגיטליות בסביבה ארגונית
 

שיפור בידע ובביצועים בפועל

  • בארגונים בהם הוטמעו לומדות אינטראקטיביות (בפרט תחת Storyline), נרשם שיפור של 25%–46% בהשגת מטרות הלמידה, מבחני ידע ומשימות עבודה לעומת הדרכה מסורתית או מצגות לא-אינטראקטיביות. (Kirkpatrick & Kirkpatrick, 2016; van der Meij et al., 2022).

  • במבחנים שנערכו לפני/אחרי הדרכה, נמדד שיפור ממוצע של 32% בציוני מבחנים ובמדדי הפנמה (Salas et al., 2012; Sitzmann, 2011).

  • ניתוחים סטטיסטיים מדגישים כי כחצי מהאפקט נובע ישירות מבחירת פיתוח בלומדה אינטראקטיבית (Brown et al., 2020)

 

עלייה במוטיבציה, מעורבות ושביעות רצון

  • עובדים שצרכו הדרכה בלומדה דיווחו על עלייה של 20%–30% בתפיסת העניין והמוטיבציה; עליה ממוצעת של כ-9 נקודות במדד שביעות הרצון (מתוך 100) (Sitzmann, 2011; Chen et al., 2020).

  • שביעות רצון מהחוויה הדיגיטלית הגיעה ליותר מ-90% במדדים של עיצוב, נוחות וגמישות (van der Meij et al., 2022).

  • לומדות מותאמות (customized) מגבירות את ההשלמה העצמית של הלמידה בארגונים, תורמות לעמידה בדרישות רגולציה, הסמכות והכשרות חובה – וחוסכות משאבים עסקיים (Brown et al., 2020).


יתרונות נוספים

  • חסכון ניכר בזמן הדרכה: מעבר מהדרכות פרונטליות/מצגתיות לקורסים אינטראקטיביים מצמצם את זמן ההכשרה ב-30%–40% (Chen et al., 2020; Harbinger Group, 2020).

  • שימור ידע לטווח ארוך: לומדות הכוללות סימולציה ומשוב מביאות לשימור ידע גבוה ("זכרון עבודה") גם לאחר חודשים ארוכים (Salas et al., 2012).

  • ירידה באחוז טעויות/תקלות תפעוליות אצל עובדים עוברים לומדה אינטראקטיבית (Harbinger Group, 2020).

 

 

מקרי בוחן (Case Studies) יישום לומדות דיגיטליות:

  1. חברת תרופות גלובלית – מעבר להדרכה אינטראקטיבית

  • אתגר: הדרכה מותאמת לרגולציה לאלפי עובדים בפריסה גלובלית.

  • יישום: פיתוח סדרת סימולציות ותסריטים באמצעות Storyline – תרגולים דינמיים, חידונים ומשוב מיידי.

  • תוצאות:

o קיצור זמן הדרכה ב-38%

o הצלחה במבחן הסמכה ב-97%

o אחוז המשתתפים שהעדיפו את הפורמט החדש 93%

מקור: Chen et al., 2020; Harbinger Group, 2020

 

  2. רשת בתי מלון בינלאומית – הטמעת סטנדרט שירות אחיד

  • אתגר: תיאום רמת שירות במאות סניפים.

  • יישום: Microlearning Storyline – תרחישים, סרטונים, דילמות שירות.

  • תוצאות:

o עליה של 14% במדדי שביעות רצון אורחים

o אחוז העובדים שהשלימו את ההכשרה תוך שבועיים - 89%

o שיפור של 26% בחוויות "קניין מסתורי"

מקור: van der Meij et al., 2022; Ethos Farm


  3. Harley Davidson – הכשרה טכנולוגית וחיסכון תפעולי

  • אתגר: מעבר מהיר לטכנולוגיות ייצור חדשות.

  • יישום: סימולציות בלחיצת כפתור, תרגולים והסמכות ממונעות.

  • תוצאות:

o סיום הכשרה ב-60% פחות זמן
o ירידה של 21% בתקלות ייצור
o שביעות רצון ממוצעת 4.7/5

מקור: Harbinger Group, 2020


 4. חברת IT גלובלית – התאמה תרבותית ושפתית

  • אתגר: פיתוח הדרכה ל-5 מדינות שונות, שפות ומסלולים תעסוקתיים.

  • יישום:  לומדה עם ממשק רב-שפתי, תפריטים מותאמים, משובים ומסלולי תוכן אישיים.

  • תוצאות:

o המשתמשים שדיווחו על בהירות ונגישות גבוהה - 92%

o עלייה של 28% בהשלמת הדרכות וולונטריות

o קיצוץ של 35% בתקציב ההדרכה

מקור: Brown et al., 2020; Kirkpatrick & Kirkpatrick, 2016


מגמות ניהוליות וארגוניות

  • ארגונים המדווחים על אפקטיביות גבוהה יותר שומרים על זמינות לומדות דיגיטליות עדכניות, עורכים התאמות שוטפות ומשלבים מערכות LMS תומכות להערכת התקדמות ומדידה חוזרת.

  • אינטגרציה עם צוותי HR, מנהלי הכשרות ומערכות תקשורת פנימית תורמת לאפקטיביות כוללת של הלמידה הדיגיטלית.

  • לומדות אינטראקטיביות הופכות לכלי ניהול ידע וניהול סיכונים קריטי במציאות דינמית, עמידה בחוקי רגולציה ובתחלופת עובדים גבוהה.


סיכום 

שילוב לומדות אינטראקטיביות בארגונים מייצר שיפור מודגם בעקומות ידע, במעורבות ובהנעה, ביחס לזמן ויעילות ההדרכה וכן במידת שביעות רצון כללית – של כל בעלי העניין. עולם העבודה הדיגיטלי החדש שם דגש על מענה מהיר, מודולרי ומותאם אישית, שניתן לייצר ולמדוד בקלות בעזרת לומדות מתקדמות. על פי ממצאי מחקר רבים – השקעה בלומדות איכותיות היא בעלת החזר ארגוני גבוה מאוד.

 

 

מקורות 


•    Brown, M. et al. (2020). Measuring e-Learning Effectiveness in Corporate Training. Journal of Workplace Learning, 32(5), 289-308.


•    Buchem, I. & Hamelmann, H. (2010). Microlearning: A Strategy for Ongoing Professional Development. eLearning Papers, 21.


•    Chen, C.M., Huang, Y.M., & Liu, M.C. (2020). Effects of Interactive E-learning with Simulations on Knowledge Retention. Computers & Education, 150, 103874.


•    Clark, R.C. & Mayer, R.E. (2016). E-learning and the Science of Instruction. Wiley.


•    Harbinger Group (2020). Conversion of Webinar into Interactive eLearning Courses using Articulate Storyline 360 [Case Study].


Harbinger Case Study


•    Hug, T. (2005). Microlearning and Narration. Exploring New Grounds. eLearning Papers, 11(3), 4-15.


•    Ifenthaler, D., Bellin-Mularski, N., & Mah, D. (2014). Informal Learning and Technology in the Workplace. Springer.


•    Kirkpatrick, J. & Kirkpatrick, W. (2016). Kirkpatrick's Four Levels of Training Evaluation. ATD Press.


•    Nisar, Q. A., et al. (2021). Impact of E-Learning on Employees’ Performance Through Work Engagement. Human Systems Management, 40(2), 297–307.


•    Salas, E., Tannenbaum, S.I., Kraiger, K., & Smith-Jentsch, K.A. (2012). The Science of Training and Development in Organizations. Psychological Science in the Public Interest, 13(2), 74–101.


•    Sitzmann, T. (2011). A Meta-Analytic Examination of the Instructional Effectiveness of Computer-Based Simulation Games. Personnel Psychology, 64(2), 489–528.

•    van der Meij, H., Boersma, K., & Sierhuis, M. (2022). The Design and Effectiveness of Corporate E-learning Modules. International Journal of Training and Development, 26(1), 56–75.

תעשייה

אזור

תוצאות עיקריות

מקור

חברות הדרכה ותעשייה

גלובלי

שיפור ביצועים, ירידה בתחלופת עובדים

Kirkpatrick & Kirkpatrick, 2016; Sitzmann, 2011

תעשייה רפואית

ארה"ב ואירופה

שיפור בידע תהליכי ומעורבות המשתתפים

Chen et al., 2020

קמעונות ושירותים

אסיה, צפון אמריקה

עליה במדדי שביעות רצון והשלמת מיומנויות

van der Meij et al., 2022

כתבות נוספות שאסור לפספס

shutterstock_2263808637.jpg

המהפכה השקטה של ההדרכה ברשויות – הדרך החכמה לחסוך זמן, עומס וכסף

איך מנהלים הדרכות ברשות מקומית בלי לרדוף אחרי עובדים ובלי טבלאות אקסל?
מערכת LMS מרכזת הכול במקום אחד – תזכורות, דוחות ותכנים מותאמים לכל תפקיד.
כך זה נראה כשעיריית מודיעין עברה ללמידה דיגיטלית חכמה.

shutterstock_2494921713_edited.jpg

מערכת LMS – הכלי שמאפשר ליצור תהליכי למידה והדרכה אפקטיביים בארגון

ניהול הדרכות בארגון כבר מזמן לא חייב להיות מורכב. מערכת LMS מרכזת במקום אחד את כל ההכשרות, הלומדות והדוחות, ומאפשרת למנהלים ולעובדים לעקוב, ללמוד ולהשתפר בזמן ובקצב שלהם. בכתבה תגלו מה הופך את ה-LMS לכלי חיוני בכל ארגון מודרני, אילו יתרונות היא מציעה, ומה חשוב לבדוק לפני שמיישמים אותה.

bottom of page